|
|
Hockenheim
Via Baltica
Ajelimme Helsingistä suoraan etelään.
Tallinnassa Eestin tulli oli suht nopea liikkeissään. Selvisimme
muutamassa kymmenessä minuutissa. Pärnun tie ei sitten ollutkaan
niin helppo löytää. Ajelimme etelään päin jonkun verrankin, kunnes
sitten löysimme jonkun asteisen kehätien, jota pitkin Pärnun tie löytyi.
Tämän jälkeen matkanteko sujuikin mutkattomasti, viivästykset
keskittyivät lähinnä rajoille seuraavasti: Eesti-Latvia:
Pääsimme henkilöautojonon ensimmäiseksi, mutta tullissa oli
tietokoneet rikki. 1 tunti. Latvia-Liettua: Satoi kaatamalla
ja ilta alkoi pikku hiljaa hämärtää, jonoa riitti, bussit etuilivat ja paikallisten
kaverit ajoivat etuillen jonon väliin. 3 tuntia. Latvia-Puola:
Kauhuksemme rekkajono alkoi n. 5km ennen rajaa. Henkilöautojen jono
oli kuitenkin kohtalaisen lyhyt, mutta eteni hitaasti. 1 tunti. Puola-Saksa:
Olin kuin puulla päähän lyöty, kun sain passit takaisin käteeni ja tullimies antoi
ymmärtää, että ajakaa pois. 6 min.
|
Hockenheim
Emme tienneet tarkkaan missä Hockenheim sijaitsee.
Se oli liian pieni paikka Euroopan maantiekartalle. Karttaohjelma kannettavassa
tunsi kylän, mutta siitä oli vaikea päätellä mistä olisi syytä kääntyä. Kun olimme
juuri kääntymässä takaisin autobahnilla, näimme moottoriradan kyltin
(kuva alla) Hockenheim vihdoinkin!
|
Leirintäalue
Ainakin tiesimme tulleemme oikeaan paikkaan. Ajoimme
kylän läpi, radalle opastavia kylttejä näkyi enemmän. Kisalippujen mukana tullut
tilapäisten leirintäalueiden esite sisälsi pienen Hockenheim kartan, tosin ilman
katunimiä, mutta koska eri leirintäalueet oli opastettu hyvin, löysimme itsemme
kartalta aika nopeasti. Menimme kysymään olisiko sillä leirintäalueella tilaa joka
olisi lähimpänä katsomoamme. Se oli täynnä, mutta alue josta kyselimme ei ollut.
Jäimme siis sinne, vaikka matkaa katsomoon oli n. 4km. Näky leirintäalueelta
(kuva alla). Punaiset ja keltaiset liput kuuluvat Schumacher faneille. Suomen
lippuja emme löytäneet tässä vaiheessa yhtään. Ehkä kaksi englannin lippua ja pari muuta.
|
Lippu
Omatekoinen lippu oli riittävän iso ja kevyt ripustettaksi
ongenvapaan (matkassa oli 7m ja 6m pitkät ongenvavat). Lippuun ei
tosin ollut tullut mitään kiinnitys metodia... Niinpä insinöörit hankkivat
tee-se-itse miehen purjerengas rakennussarjan ja alkoivat väsätä
lippua kuntoon. Vahvike palojen ompeleminen lipun kulmiin jäi naisväen
huoleksi. Purjerenkaiden lyönti kankaaseen ei ollut ihan triviaali tehtävä,
kun betonialustaa ei leirintäalueella juuri ollut. Onneksi vasara oli mukana
ja lyömisalustaksi lopulta valittiin peräkoukun tynkä (tässä mallissa itse koukun
saa pois silloin kun hinattavaa ei ole). Ensin piti tietysti suorittaa lujuustesti
vastaavaan kankaanpalaan (oik).
|
Kylällä
Hyvältähän se lippu sitten näytti (vas)vaikka jouduimmekin
karsimaan seitsemästä metristä kaksi viimeistä jatkoa pois, jotta vapa
kestäisi lipun painon tai ehkä lähinnä tuulen voiman, joka riepotti aika
ajoin melko rajusti. Ensimmäisinä päivinä, torstaina ja perjantain lämmittelyjen
aikana lippumme olikin suurin ja vapa pisin. Myöhemmin ilmestyi suurempia
suomen lippuja, saksan lipuista ei haastajaksi ollut kuin lukumäärässä. Pituus
kisassa otimme vähintäänkin jaetun ensimmäisen sijan.
|
Radalla
Paikat, joista olimme pulittaneet 430DM/jamppa,
olivat aika ahtaat vaikka järjestelyt muuten oli saksalaisella tarkkuudella
läpivietyjä. Radan toisella puolella katsomoa vastapäätä oli n. 5m korkea
videoruutu, josta tuli suora lähetys tapahtumista koko ajan. Ei pelkoakaan
etteikö olisi selvillä tilanteesta joka hetki (ainakin paremmin kuin Matti
Kyllönen). Lämmittelyjä ja vapaita harjoituksia seuratessamme katsomo
oli aika tyhjä, joten oli tilaa istua vaikka kahdella paikalla. Jo aika-ajoihin
löysimme paremmat paikat: yhden katsomon osan eteen ennen radan
raja-aitaa mahtui pokoilemaan. Paikalla olikin Sumi-faneja lippuineen,
huutelivat saksaksi kaikennäköistä aika-ajojen aikana. Kisassa sitten
saksalaisille maistui olut ja Suomipoika pokosi liputtaen, tanssien ja
kannustaen. Samaiset huutelijat kävivät kättelemässä voiton kunniaksi
jo puolessa välissä kisaa!
|
Olvi
Sponsori, jolta tosin olutta ei saatu matkaan, mutta
lippusiimaa riitti, oli auringonvarjo ja OLVI lakana oli hyvin esillä.
Moinen logo oli ymmärrettävästi vielä markkinoinnin tässä vaiheessa
saksalaisille hieman outo, mutta ehkä tunnettavuus kasvaa nyt, kun
mainossopimukset F1 maailmassa ovat hioutumassa paikoilleen !?!?
|
Voittojuhlat
Sade latisti hieman Suomalaisia voittojuhlia ja
saksalaisetkin suuntasivat liput koipien välissä kotia kohti. Otimme
joka tapauksessa useammankin voiton maljan kosteasta säästä
piittaamatta.
|
|
| |